reklama

Gramatika – šlamastika

Dnes ma pri ceste upútal billboard s reklamou na cukráreň. Svojich zákazníkov priťahoval veľkým logom a nápisom „Výtajte...“

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)
Obrázok blogu

Ok, aby som veci uviedla na správnu mieru, udialo sa to v Srbsku, v oblasti Vojvodina. Žije tu mnoho Slovákov, ktorí sú potomkami prisťahovalcov, čo prišli na Dolnú zem pred tristo rokmi. Na jednej strane je teda perfektné, že sa v tejto oblasti dohovoríte slovensky. Že si tu ľudia svoj materinský jazyk zachovávajú z pokolenia na pokolenie. Hovoria mäkučko, ľubozvučne, dokonca tu v slovenčine vychádza aj zopár časopisov, takže klobúk dole. Časom som si zvykla a rešpektujem v ich reči archaizmy či srbizmy. Nevadí mi ani, keď sa tu v osobných sms-kách alebo mailoch vyskytnú chybičky, veď slovenská gramatika je veľmi ťažká a môžeme ozaj len obdivovať, že sa na severe Srbska v mnohých oblastiach rozpráva tak ako pod Tatrami. Aj manžel, ktorý vie, že som na pravopisné chyby háklivá, mi občas zo žartu pripíše na koniec správy „mylujem ťa".

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Na druhej strane, keď už ide písomný prejav do tlače a potom medzi širokú verejnosť, myslím, že by mal byť bez chyby, či už je to v Bratislave, Prahe, Srbsku alebo na Madagaskare. Keď už chceli tvorcovia reklamy ulahodiť aj tunajšej menšine a použili nápis v dvoch jazykoch, prečo si neskontrolovali pravopis na internete? Alebo v papierovom slovníku? Prečo sa neopýtali v slovenskej škole? Ten dlhý ypsilon mi dráždi oči...

Už viackrát ma tu zarazilo, že keď si ľudia dajú záležať na tom, aby boli informácie uvedené v dvoch jazykoch, občas si nedajú záležať na tom, aby to bolo aj gramaticky alebo významovo v poriadku. A tak pri ihrisku stojí tabuľa „neničte v parku inventúru" namiesto"inventár" alebo na volebnom letáčiku treba číslo kandidáta „zaokrúhliť" namiesto „zakrúžkovať".

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Viem... čo to tu riešim za somarinky, v živote je predsa kopec závažnejších problémov. No predsa, keď firma alebo úrad kdekoľvek na svete prezentuje niečo verejnosti v písanej forme, je to ich vizitka a text by mal byť tip-top. Či som zbytočne prísna? Tento blog píšem bez zrnka výsmechu, skôr som smutná... Nuž, rozveselím sa spomienkou na žarty môjho otca, keď stál nado mnou a diktoval diktát: „Výr skalný preletel ponad vodný vír a obidva v?ry sa stratili."

A čo sa týka billboardu, ak mal okoloidúceho zaujať, u mňa sa mu to podarilo na sto percent. Síce kvôli gramatickej chybe, ale zaujal...

Mária Vrška

Mária Vrška

Bloger 
  • Počet článkov:  99
  •  | 
  • Páči sa:  3x

Čím zrelšia, tým krajšia. Od r. 2007 žijem v Srbsku, pracujem pre lokálnu RTV Stará Pazova v slovenskej redakcii. Vyšli mi 4 knihy pre deti, prispievam do viacerých vojvodinských časopisov a pozitívnu životnú energiu mi okamžite dodá Dubioza Kolektiv z Bosny. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu